Randevu talebiniz ile ilgili olarak, altta yer alan “PAO ile Randevu Kuralları dokümanını inceleyebilirsiniz.
PAO-CFCU_BASKANI_ILE_RANDEVU_KOSULLARI
Birimimizin Sözleşme Makamı olduğu hibe programları kapsamında ilgili hibe programı takvimi ve muhtemel başvuru sayısı dikkate alınarak değerlendirme süreçlerinde yararlanılmak üzere Bağımsız Değerlendirici çalıştırılması mümkün olmaktadır.
Çalıştırılacak Bağımsız Değerlendiriciler için her bir hibe programı özelinde ayrı ayrı Bağımsız Değerlendirici ilanına çıkılmakta olup, ilanlar Birimimizin internet adresinde (www.cfcu.gov.tr) yayımlanmaktadır. Birimimiz internet sayfasını uygun aralıklarla ziyaret etmeniz durumunda Bağımsız Değerlendirici ilanlarından haberdar olabilir; ilanlarda belirtilen kriterleri sağladığınızı düşünmeniz halindeyse ilgili ilanlara başvuru yapabilirsiniz.
Bağımsız Değerlendiriciler her bir hibe programının amaçları ve hedefleri doğrultusunda, o hibe programına özel olarak seçilmektedir. Dolayısıyla, bir program için seçilmiş bir Bağımsız Değerlendiricinin diğer hibe programlarında doğrudan çalıştırılması mümkün olmamaktadır.
Birimimizin Sözleşme Makamı olduğu Hibe Programlarında IPA Tüzüğü ve Avrupa Komisyonu Dış Yardım Sözleşme Usulleri Uygulama Rehberi (PRAG) ve eklerinde belirtilen kurallar doğrultusunda hareket edilmektedir. Teklif çağrılarında kullanılan belgeler ve başvuru dili yine bu belgelerde belirtilen hususlar takip edilerek belirlenmektedir. Bu sebeple, Birimimizin Sözleşme Makamı olduğu hibe programlarında başvuruların İngilizce dilinde yapılması genel bir kuraldır.
Bununla birlikte, Tükçe dilinde de başvuru yapılabilen Hibe Programları istisnai olarak olabilmektedir. Bu programlardan haberdar olmak için Birimimiz internet sayfasını (www.cfcu.gov.tr) uygun aralıklarla ziyaret etmeniz faydalı olacaktır.
Birimimizin Sözleşme Makamı olduğu Hibe Programlarında, başvuru yapabilecek kurum/kuruluş/kişilere ilişkin uygunluk kriterleri her program özelinde ayrı ayrı belirlenmektedir. Bu sebeple, başvuru yapmadan önce Birimimiz internet sayfasında (www.cfcu.gov.tr) her bir hibe programı özelinde yayımlanmış olan “Hibe Başvuru Sahipleri için Rehber”i incelemeniz ve aranan uygunluk kriterleri ile ilgili bilgi almanız yararlı olacaktır.
Birimimiz tarafından, herhangi bir kurum/kuruluş/kişi’nin herhangi bir hibe programı kapsamında uygun başvuru kriterlerini taşıyıp taşımadığına ilişkin yazılı veya sözlü görüş verilmemektedir.
Çağrısı devam eden hibe programları için:
İnternet sitemizde sağ bölümde “İhale Arama” başlığı altında yer alan;
- “Durumu” menüsünde “Açık”,
- "Tipi” menüsünde: “Mal Alımı” ve/veya “Yapım İşleri” ve/veya “Hizmet Alımı” ve/veya “Hibe”
işaretleyerek arama yapmanız durumunda, halihazırda başvuruda bulunulabilecek ihale ilanı/teklif çağrılarının listesine ve her bir ihale ilanı/teklif çağrısı için yayımlanan bilgi/belgeye ulaşabilirsiniz. İnternet sitemizin duyurular bölümünde de ihale ilanı/teklif çağrılarına ilişkin bazı duyurular yayımlanmaktadır.
İhale ilanı/teklif çağrısı özelinde yayımlanan bilgi/belgeler doğrultusunda, kriterlere uygun başvuru sahipleri tarafından kriterlere uygun teklifler sunulabilmektedir. Bu nedenle, Birimimiz internet sayfasını uygun aralıklarla ziyaret etmeniz, ihale ilanı/teklif çağrılarından haberdar olmanız açısından faydalı olacaktır.
Çağrısı tamamlanmış hibe programları için:
İnternet sitemizde sağ bölümde “İhale Arama” başlığı altında yer alan;
- “Durumu” menüsünde “Kapalı”,
- "Tipi” menüsünde: “Mal Alımı” ve/veya “Yapım İşleri” ve/veya “Hizmet Alımı” ve/veya “Hibe”
işaretleyerek arama yapmanız durumunda, çağrısı tamamlanmış hibe programlarının listesine ve her bir ihale ilanı/teklif çağrısı için yayımlanan bilgi/belgeye ulaşabilirsiniz.
Öncelikle, detaylı bilgi için her hibe programı kapsamında hazırlanan Hibe Uygulama Rehberinden faydalanılması tavsiye edilmektedir. Bu rehberde Koordinatör Faydalanıcılar için, sözleşme yükümlülükleri ve kendileri tarafından gerçekleştirilen ikincil alımları (alt sözleşmeler) da içerecek şekilde uygulama yöntemlerini açıklayan ve hibe projelerinin izlenme yöntemleri hakkında bilgi verilmesini de içeren bir çok hususla ilgili bölümler bulunmaktadır. Ayrıca hibe sözleşmesinin uygulamasına ilişkin uygulama sürecinde detaylı bilgilendirme toplantıları yapılmaktadır. Bununla birlikte, Hibe Sözleşmelerinin uygulama başlangıcı süreciyle ilgili genel bilgilendirmelere https://www.youtube.com/watch?v=YW9dZh8xVLw linki üzerinden ulaşabilirsiniz.
Ayrıntılı bilgilere ilgili hibe programı kapsamında hazırlanan Hibe Uygulama Rehberinden ulaşılabilir. Ayrıca, Hibe Sözleşmesinin yürütülmesine ilişkin uygulama sürecinde detaylı bilgilendirme toplantıları yapılmaktadır. Bununla birlikte, Hibe Sözleşmelerinin uygulama süreciyle ilgili genel bilgilendirmelere https://www.youtube.com/watch?v=EozxwUJfZ9E linki üzerinden ulaşabilirsiniz.
Ayrıntılı bilgilere ilgili hibe programı kapsamında hazırlanan Hibe Uygulama Rehberinden ulaşılabilir. Ayrıca, uygulama sürecinde, Hibe Sözleşmesinin uygulama süreci sonrasında dikkat edilmesi gereken konuları da içeren detaylı bilgilendirme toplantıları yapılmaktadır. Bununla birlikte, Hibe Sözleşmelerinin uygulama sürecinin sonlanması ve raporlamayla ilgili genel bilgilendirmelere https://www.youtube.com/watch?v=3f7nVhtG__E linki üzerinden ulaşabilirsiniz.
Birimimiz tarafından yürütülen ihale süreçlerine ilişkin tüm görevler, Avrupa Komisyonu tarafından yayınlanan prosedürler ve standart belgelere (PRAG) göre icra edilmektedir. Daha detaylı bilgi için lütfen aşağıdaki bağlantıdaki PRAG dokümanını ve eklerini inceleyiniz.
Bir ihaleye katılım için gerekli olan tüm şartlar ilgili ihalenin “İhale İlanı” ve “İhale İlanına Ek Bilgi” dokümanlarında belirtilmektedir.
PRAG dokümanında belirtilen eşit muamele ve ayrımcılık yapmama ilkeleri tüm katılımcılar için geçerlidir. Bu bağlamda, Türkiye'den veya yurt dışından katılım bir ayrıcalık teşkil etmemektedir.
Ön ihale duyurusu, planlanan bir ihale prosedürü ve spesifik özellikleri hakkında kısa bilgiler vermek üzere yayınlanmaktadır. Sadece ön ihale duyurusu yayınlanan bir ihalenin teknik belgelerine erişmek mümkün değildir ve isteklilerin bu aşamada başvuru yapması beklenmemektedir. Söz konusu ihale ile ilgili daha fazla belge yayınlanana kadar lütfen ilgili ihale için web-sitemizi (www.cfcu.gov.tr), F&T Portal’i (https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/home) ve Avrupa Birliği resmî gazetesini (https://ted.europa.eu) düzenli olarak takip ediniz.
Değerlendirme prosedürleri Değerlendirme Komitesi tarafından PRAG'a uygun olarak yürütülür ve Sözleşme Makamı ihale değerlendirmesiyle ilgili önceden görüş bildiremez.
Kısıtlı ihale prosedüründe, tüm ekonomik operatörler bir ihaleye teklif sunmayı isteyebilir, ancak yalnızca seçim kriterlerini karşılayanlar teklif sunmak üzere davet edilecektir. Seçim kriterleri ve üstlenilecek görevler yayınlanan ihale ilanında açıklanır. Başvuruda bulunan bütün adayların yayınlanan kriterlere göre en kalifiyeleri kısa listeye alınır ve teklif sunmaya davet edilir.
Açık ihale prosedüründe, tüm ekonomik operatörler ihaleye katılabilirler. İhaleye katılmak isteyen gerçek veya tüzel kişi, ihale ilanında belirtilen prosedürlere uygun olarak ihale dosyasını (dosya belirli bir ücret karşılığında verilebilir veya yayınlanmış olabilir) almak isteyebilir. Teklifler incelenir, kıyaslanır ve ihale sonuçlandırılır.
2014-2020 yılları için Çok Yıllı Mali Çerçeve kapsamındaki ihale prosedürleri için, prensip olarak, AB bütçesi ile finanse edilen bir sözleşme kapsamında tedarik edilen ürünler, ilgili enstrüman(lar) tarafından belirlenmiş bir ülkeden gelmelidir. Bu husus PRAG çerçevesinde menşei kuralları olarak açıklanmıştır. Yeni Çok Yıllı Mali Çerçeve 2021-2027 kapsamında finanse edilen ihale usulleri için, 27 Mayıs 2021 tarihli 2021/948 sayılı Nükleer Güvenlik İş Birliği Aracı Tüzüğü hariç olmak üzere, tüm tedarik ve malzemeler herhangi bir ülke menşeli olabilir. Daha detaylı bilgi için lütfen aşağıdaki linkteki PRAG dokümanını (özellikle PRAG madde 2.3.4.) ve eklerini (özellikle Ek A2a) inceleyiniz.
https://wikis.ec.europa.eu/display/ExactExternalWiki/ePRAG
Teklif etmeyi planladığınız ürünlerin menşei kurallarına uygunluğu hususunda; değerlendirme süreçleri Değerlendirme Komitesi tarafından PRAG'a uygun olarak yürütülür ve Sözleşme Makamı ihale değerlendirmesiyle ilgili önceden görüş bildiremez.
Prensip olarak, AB bütçesi ile finanse edilen bir sözleşme kapsamında, katılımcıların tabiiyeti üzerine belirli kurallar uygulanır. Bu husus PRAG çerçevesinde tabiiyet kuralları olarak açıklanmıştır. Daha detaylı bilgi için lütfen aşağıdaki linkteki PRAG dokümanını (özellikle PRAG madde 2.3.1.) ve eklerini (özellikle Ek A2a ve Ek A2a1) inceleyiniz.
https://wikis.ec.europa.eu/display/ExactExternalWiki/ePRAG
Kuruluşunuzun tabiiyet kurallarına uygunluğu hususunda; değerlendirme süreçleri Değerlendirme Komitesi tarafından PRAG'a uygun olarak yürütülür ve Sözleşme Makamı ihale değerlendirmesiyle ilgili önceden görüş bildiremez.
İhale süreçlerinde kullanılacak dil, ilgili ihalenin İhale İlanı/İhale Dosyasında belirtilmektedir. Kullanılacak dilin PRAG'a göre idari uyumluluk şartlarından biri olduğunu da göz önünde bulundurarak, lütfen bu belgelerdeki dil hususundaki gereklilikleri dikkatlice kontrol ediniz.
Eşleştirme, Üye Ülke kamu idareleri ile Faydalanıcı Ülke arasındaki kurumsal işbirliğini güçlendirmeyi hedefleyen bir Avrupa Birliği mekanizmasıdır. Bu mekanizma, Üye Ülkenin kamu kurum ve kuruluşlarındaki uzmanlığın faydalanıcı ülke kamu kurum ve kuruluşlarına aktarılmasını amaçlamaktadır. Bu kapsamda Üye Ülke ile Faydalanıcı Ülke arasında, Faydalanıcı Ülkenin zorunlu ve somut sonuçlara ulaşmasını hedefleyen birebir faaliyetler yürütülür. Eşleştirme mekanizmasında aday ülkelerin AB müktesebatının benimsenmesi ve etkili bir şekilde uygulanması için gerekli kapasiteye ulaşmalarına destek olmak amacıyla ortaya çıkmıştır.
Kısa Süreli Eşleştirme mekanizması, standart Eşleştirme mekanizmasına kıyasla daha dar kapsamlı olup kısmi düzeltmeye ihtiyaç duyulan kurumsal sorunları çözmeyi amaçlar. Bu bakımdan Kısa Süreli Eşleştirme projelerinin karmaşık çözümler gerektirmeyen belirli sorunları çözmek için tasarlanmış küçük ölçekli projeler olduğu söylenebilir.
Standart Eşleştirme ve Kısa Süreli Eşleştirme projeleri arasındaki temel farklar aşağıdaki tabloda özetlenmiştir:
|
Eşleştirme |
Kısa Süreli Eşleştirme |
Proje Süresi |
En az 12 ay |
En fazla 8 ay (istisnai hallerde 10 ay olabilir.) |
Bütçe |
Bütçe kısıtlaması yoktur. |
En fazla 250 000,00 AVRO
|
Uzmanlar |
|
Kısa Dönem Uzmanlar (YED bulunmamaktadır.) |
Başvuru Şekli |
Bireysel başvuru veya konsorsiyum oluşturularak |
Bireysel başvuru (Üye ülkeler konsorsiyum oluşturamaz.) |
Çalışma Planı |
Proje süresi boyunca periyodik aralıklarla çalışma planı hazırlanır. |
Proje süresini kapsayan çalışma planı sözleşmeye bağlama aşamasında belirlenir.
|
Söz konusu ayırıcı etmenlerin tümü, Kısa Süreli Eşleştirme projelerinin, hedeflenen kamu sektörü yardımlarının hızlı bir şekilde sağlaması gerektiğini vurgulamaktadır.
Faydalanıcı ülke, Avrupa Komisyonu tarafından geliştirilen politika yönergeleri doğrultusunda, projenin amacı, hedefi, bütçesi, süresi gibi projeyle ilgili önemli bilgileri içeren ve Proje Fişi olarak adlandırılan bir belge hazırlar. Söz konusu Proje Fişi, yetkili makamlarca onaylandıktan sonra, Üye Ülke idarelerinin projeye teklif sunabilmeleri için Ulusal İrtibat Noktası tarafından eşzamanlı olarak Üye Ülkeler arasında dolaşıma çıkartılır.
Üye Ülke yetkililerinin projeye ilişkin tekliflerini, dolaşıma ilişkin e-postada açıkça belirtilmiş olan ilgili makamlara son başvuru tarihine kadar sunmaları gerekir. Sonrasında proje ortaklarının seçilmesine yönelik bir seçim toplantısı yapılır. Bu toplantıda, teklif sunan tüm ülkelerden tekliflerini anlatan bir sunum yapmaları beklenir. Seçim sonuçları, teklif veren Üye Ülkelerin idareleri de kopyalanarak başarılı ve başarısız olan Üye Ülkelerin Ulusal İrtibat Noktalarına ayrı ayrı bildirilir.
Üye Ülke ve Faydalanıcı Ülke Proje Liderleri:
Bir Eşleştirme projesinin başarıyla uygulanması Üye Ülke ve Faydalanıcı Ülke kamu kurumlarında üst düzey görevde bulunan Proje Liderlerinin taahhüdünü gerektirir. Her Eşleştirme projesinde, Üye Ülke yönetiminde çalışmaya devam eden, ancak zamanının bir kısmını projeye ilişkin faaliyetleri tasarlamak, denetlemek ve koordine etmek için ayıran bir Üye Ülke Proje Lideri bulunur. Buna ek olarak, projenin genel yönlendirme ve koordinasyonu konusunda Üye Ülke Proje Lideri ile sıkı bir iş birliği içerisinde çalışan ve tamamlayıcı bir rol üstlenen Faydalanıcı Ülke Proje Lideri de bulunur.
Yerleşik Eşleştirme Danışmanı (YED) ve YED Mevkidaşı:
Eşleştirme Projelerinde projenin uygulanması konusunda Proje Liderine eşlik eden ve Yerleşik Eşleştirme Danışmanı olarak adlandırılan tam zamanlı bir uzman bulunur. Yerleşik Eşleştirme Danışmanı, en az 12 ay boyunca, Üye Ülke idareleri ve yetkilendirilmiş kuruluşlar tarafından AB finansmanı yoluyla Faydalanıcı Ülkede çalışmak üzere görevlendirilen kamu görevlisi veya eşdeğer pozisyondaki kişidir. Görev süreleri boyunca kendi kurumlarında veya mensubu oldukları yetkilendirilmiş kuruluşlarda ücretli olarak istihdam edilmeye devam ederler. Üye ülke vatandaşı olan bu uzman, Faydalanıcı Ülkede ilgili faydalanıcı kurum ile birlikte günlük olarak çalışırken projenin uygulanmasından da sorumludur. Buna ek olarak, Faydalanıcı Ülke kamu görevlisi pozisyonunda bulunan ve projenin yürütülmesi, genel idaresi konusunda YED ile sıkı bir işbirliği içerisinde çalışan YED Mevkidaşı da bulunur.
Yerleşik Eşleştirme Danışmanları için Temel Eğitim Programı, Brüksel'de düzenlenen iki günlük bir eğitim semineridir. Katılımcılar AB Komisyonu tarafından eğitime davet edilir. Üye Ülke Proje Lideri ve Yerleşik Eşleştirme Danışmanının yanı sıra Faydalanıcı Ülke Proje Lideri veya YED Mevkidaşının katılımları da belirli koşullar dâhilinde mümkündür.
Eşleştirme sözleşmesinin uygulamaya başlamasını takiben, Üye Ülke ortağı KDV Muafiyet Belgesi için başvuru yapmalıdır. YED, Gelir İdaresi Başkanlığı’na kişisel olarak başvurmalıdır. İlk olarak, MFİB tarafından sağlanan bilgi formu doldurulmalı ve onaylanması amacıyla MFİB’e sunulmalıdır. YED, MFİB tarafından onaylanan bilgi formu ile birlikte Gelir İdaresi Başkanlığı’na başvurmalıdır.
Daha ayrıntılı bilgi için Gelir İdaresi Başkanlığı ile iletişime geçebilirsiniz.
• Eşleştirme El Kılavuzu:
• Yetkilendirilmiş Kuruluş Listesi:
https://neighbourhood-enlargement.ec.europa.eu/list-mandated-bodies-manual-revision-2017_en
• Görünürlük rehberi:
• Güncel günlük harcırah oranları:
Sözleşmelere bağlı tüm ödemeler EURO cinsinden ve EURO hesaplar üzerinden gerçekleştirilmektedir.
Sözleşmede imzası bulunan ya da gerekli yetki verilen kişi ya da kişiler.
Mali Kimlik Formu, Fatura/Ödeme Talep Formu, Nihai Raporlar ve Rapor Onayları
Ödemeye esas dokümanlar, Sözleşme Özel Koşulları ve eklerinde belirtilen süreler içerisinde sunulmalıdır.
Genel koşullara göre vergiler uygun olmayan maliyet olarak kabul edilmekle birlikte özel koşullarda belirtilen istisna durumlar dışında proje bütçesinden karşılanamaz Sözleşmenin imzalanmasından sonra gerekli belgelerle birlikte İl Vergi dairesi Başkanlığı’na başvurarak vergi istisna sertifikası alınmaktadır. KDV istisnasına dair hazırladığımız videoya altta yer alan link aracılığıyla ulaşabilirsiniz.
Sözleşmelerde aksi bulunmuyorsa, tedarik edilecek mallar AB Komisyonunca belirlenen ülkelere ait menşeiye sahip olmak zorundadır. Fakat bu kural, sözleşme özelinde değişebilmekte ve tedarik edilecek mallar için menşe kuralı muafiyeti uygulanabilmektedir.
PRAG kurallarının yanı sıra Ulusal Mevzuat Hükümleri ve Sözleşmenin ilgili hükümleri de dikkate alınmaktadır.
Sözleşmede aksi belirtilmedikçe harcamaların, uygulama periyodu içerisinde gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Tüm sözleşmeler için belirlinmiş özel oranlar bulunmakla beraber, projelerin finansmanı genellikle %75 ve üzerine oranla AB tarafından sağlanmaktadır.
Usulsüzlük; iktisadi bir işletmecinin AB genel bütçesine hesabı verilemeyen bir harcama unsuru yükleme suretiyle, AB genel bütçesine zarar verme etkisini soğuran veya doğurabilecek şekilde, geçerli kuralların ve/veya sözleşmelerin bir hükmünün ihlaline neden olan kasti veya ihmali fiilidir.
Sahtecilik kavramı; AB genel bütçesi içindeki veya AB tarafından veya AB adına yönetilen bütçelerdeki fonların yanlış tahsis edilmesi veya haksız yere alıkonulması sonucunu doğuran sahte, gerçek dışı veya eksik ifadelerin veya belgelerin kullanılması ya da sunulması; aynı etkiyi doğuracak belirli bir yükümlülüğün ihlal edilmesi suretiyle bilgilerin gizlenmesi veya bu tür fonların hibe ediliş amaçları dışında başka amaçlara yönelik olarak kötü kullanılmasıdır.
Bir mali aktörün veya başka bir kişinin görevlerini ve işlevlerini tarafsız ve nesnel bir şekilde yerine getirmesinin, ailevi veya duygusal ilişkiler, siyasi ya da milli aidiyet ve ekonomik çıkar yahut başka herhangi bir birey ile ortak çıkar dahil olmak üzere herhangi bir nedenle şüpheli hale gelmesi durumunda çıkar çatışması kavramından söz etmek mümkündür.
Şayet bir hususun usulsüzlük oluşturduğu yönünde bir kanıdaysanız, ilgili sözleşme makamı (veya uygulama otoritesi) ile iletişime geçerek, hususu ve neden usulsüzlük oluşturduğu yönündeki düşüncenizi iletebilirsiniz.